PROGRAM WYCHOWAWCZY PUBLICZNEGO GIMNAZJUM im. M.SKŁODOWSKIEJ-CURIE W PYRZYCACH realizowany w latach 2003-2006
PROGRAM WYCHOWAWCZY PUBLICZNEGO GIMNAZJUM im. M.SKŁODOWSKIEJ-CURIE W PYRZYCACH
realizowany w latach 2003-2006
Niniejszy program powstał w oparciu o PROGRAM ROZWOJU naszej szkoły realizowany w latach 2003-2006.
Cele programu wychowawczego uwzględniają treści zawarte w pięciu podstawowych dokumentach wewnątrzszkolnych:
Statucie Szkoły
Regulaminie Ocen z Zachowania
Szkolnym Systemie Oceniania
Regulaminie SU
NSK
Program został opracowany przez nauczycielki gimnazjum B. Masternak, S. Terelak, B. Rolbiecką w sierpniu 2003r i stanowi podstawę działań nauczycieli wychowawców. Wychowawca klasy po wcześniejszej diagnozie sytuacji wychowawczej w klasie podejmuje odpowiedzialną decyzję dotyczącą terminu realizacji wybranych zagadnień. Cele, które powinny być zrealizowane na danym poziomie nauczania są zaznaczone w rubryce „uwagi”.
Pyrzyce, 25.08.2003r.
Cele
Szczegółowe |
Zadania do
wykonania |
Formy realizacji |
Termin i osoba odpowiedzialna |
Chcemy osiągnąć |
Uwagi |
1. Poznajemy się |
Poznawanie imion i nazwisk kolegów z klasy. Poznawanie oczekiwań wychowawcy. Przyjęcie zasady, że do koleżanek i kolegów zwracamy się po imieniu. |
Lekcje wychowawcze, rajd ognisko, zajęcia integracyjne, w tym Dzień Integracji, autoprezentacja, metaplan. |
wrzesień -
wychowawcy,
psycholog |
Uczniowie poznają się , odnoszą się do siebie z szacunkiem, nawiązują przyjaźnie |
Kl I |
2.a)Poznajemy zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole
b) Radzimy sobie z otaczającą nas agresją w szkole i w drodze do szkoły |
Informowanie i przypominanie o BHP w gabinetach lekcyjnych i na lekcjach w-f oraz jak najbezpieczniej poruszać się po korytarzach i po schodach. Umacnianie wiary, że każdy powinien czuć się bezpiecznie w szkole i w drodze do szkoły. |
Pogadanka, dyskusja, wykład pedagoga, wykorzystanie przez n-li wiedzy zdobytej na szkoleniu „Trzy koła”, „Przemoc i agresja w szkole - radzenie sobie z nimi oraz zapobieganie”, scenariusze lekcji dotyczące asertywności i empatii, zajęcia terapeutyczne z psychologiem, rady szkoleniowe dla n-li, ankieta dla rodziców. |
wrzesień - nauczyciele -opiekunowie gabinetów lekcyjnych, przez cały rok w miarę potrzeb, wychowawcy, psycholog, pedagog |
Uczeń zna i przestrzega zasady BHP. Potrafi właściwie reagować na zachowania agresywne. Wie do kogo się zwrócić o pomoc. |
|
3. Poznajemy podstawowe dokumenty szkoły i strukturę organizacyjną szkoły |
Zapoznanie się ze:
|
Pokaz - wycieczka po szkole, czytanie i analiza dokumentów szkolnych na lekcjach wychowawczych, także podczas spotkań z pedagogiem; praca w grupach . Lekcja z dokumentem. |
pierwszy semestr, wychowawcy, pedagodzy, n-le Wos |
Uczniowie osiągają sprawność i samodzielność komunikacyjną, orientują się w swoich prawach i obowiązkach, wiedzą kto jest kim w szkole |
Kl I |
4. Tworzymy zespół klasowy |
Wybór samorządu klasowego
Poznanie rodziców kolegów z klasy
Wybór trójki klasowe
|
Lekcja wychowawcza- demokratyczne wybory, głosowania, autoprezentacja
Spotkania z rodzicami pod hasłem „Poznajmy się” |
październik , wychowawcy |
Uczniowie sprawnie współpracują w zespołach klasowych, z trójką klasową rodziców i z wychowawcą klasy . |
Kl I |
5. Poznajemy historię swojego regionu |
Prezentacja historii i tradycji rodzinnej miejscowości: legendy, architektura, sztuka ludowa, fauna, flora, położenie geograficzne |
Wycieczki, konkursy wiedzy o regionie, spotkania z rodzicami i wywiady autorskie np. Z dyrektorem Biblioteki Miejskiej w Pyrzycach, zwiedzanie wystaw np. w Izbie Pamięci, gazetka formy literackie |
cały rok, wychowawcy, nauczyciele j. polskiego, Wos, geografii, sztuki |
Uczeń poznaje swój region, szanuje tradycje , poznaje zasłużonych ludzi, umie gromadzić i dokumentować informacje. |
|
6. Współtworzymy obrzędowość i tradycję szkolną |
Poznanie i przypomnienie życia patronki szkoły. Czynne uczestnictwo w:
|
Qizy, gazetki, konkursy, prace plastyczne i literackie w tygodniu poprzedzającym Dzień Patronki Szkoły. Każda klasa ma wyznaczone zadanie w związku z Dniem Samorządności i Festynem Szkolnym, zbiórka odzieży, zabawek. |
maj -czerwiec, wychowawcy, opiekun SU, nauczyciele Wos, historii, sztuki, j. polskiego |
Uczeń zna patronkę szkoły, rozumie symboliczne znaczenie sztandaru , ma świadomość czynnego uczestnictwa w tworzeniu historii swojej szkoły, zauważa potrzebę pomocy. |
|
7.a) Propagujemy zdrowy styl życia
b) Umiemy udzielić pierwszej pomocy |
Poznawanie zasad prawidłowego odżywiania; higiena wieku dojrzewania, aktywne formy wypoczynku, udzielanie pierwszej pomocy (oparzenia, złamania , omdlenia, itp.) |
Imprezy okolicznościowe związane z „Tygodniem dla zdrowia”, spotkania z pielęgniarką szkolną, cykl lekcji biologii poświęconych pierwszej pomocy, zajęcia praktyczne : rajdy rowerowe i piesze, festyn klasowy, szkolny, wycieczki klasowe, filmy z biblioteki szkolnej. |
cały rok, wychowawcy, nauczyciele biologii, pedagog szkolny, personel medyczny. |
Uczeń zna i stosuje podstawowe nawyki higieniczne, docenia wartość aktywnego wypoczynku, potrafi udzielić pierwszej pomocy. |
|
8.Zagrożenia i pułapki współczesnego świata |
Dostarczenie niezbędnej wiedzy nt. zagrożenia dla zdrowia psychicznego , fizycznego
-palenie papierosów
używanie i nadużywanie alkoholu
zażywanie narkotyków
Sekty - pułapki dla poszukujących odpowiedzi na trudne pytania. Treningi asertywności.
|
Realizacja Szkolnego Programu Profilaktyki |
cały rok, psycholog, pedagog, wychowawcy, nauczyciele religii. |
Uczeń rozumie zgubne skutki nałogów, wie kiedy, skąd i w jakiej postaci może przyjść zagrożenie, potrafi odmówić. |
|
9. Rozbudzamy zainteresowania i motywację do nauki |
Dostarczanie informacji o kołach zainteresowań oraz organizacjami szkolnymi i pozaszkolnymi |
Wystawa klasowa pt. „Moje hobby”, pozytywne wzmacnianie aktywności w kołach zainteresowań, organizacjach młodzieżowych i stowarzyszeniach działających na terenie naszego powiatu. |
Cały rok, wychowawcy |
Uczeń rozwija swoje zainteresowania, przygotowuje się do roli dorosłego obywatela. |
|
10.Dokonujemy wyboru szkoły ponadgimnazjalnej |
Prowadzenie orientacji zawodowej. Podjęcie współpracy z doradcą zawodowym w Urzędzie Gminy, spotkania z rodzicami. |
Pogadanki, wycieczki zawodoznawcze, wywiady i spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, gazetka pt. ”Zawód o którym marzę”. Uczestnictwo w dniach otwartych szkół pyrzyckich, szukanie w internecie informacji o szkołach. |
II semestr, wychowawcy, psycholog, pedagog, nauczyciele Wos, informatyki |
Uczeń świadomie wybiera dalszy kierunek kształcenia, zdobywa i poszerza wiedzę o rynku pracy, sprawnie posługuje się mediami. |
Kl. III |
11.Jak najlepiej zdać egzamin, czyli jak opanować stres? |
Motywowanie do sukcesu na egzaminie |
„Jak zdać egzamin?” - scenariusz lekcji na godzinę wychowawczą, zajęcia relaksacyjne, trening sposobów rozładowywania napięć. |
II semestr, wychowawcy, psycholog, pedagog |
Uczeń wierzy w siebie i w swoje możliwości, potrafi rozróżnić rodzaje stresu i opanować go. |
Kl III |
12. Podejmujemy działania służące poprawieniu frekwencji na zajęciach szkolnych |
Motywujemy do punktualności i obecności na zajęciach szkolnych. Stałe dyscyplinowanie uczniów. |
Bieżąca analiza frekwencji na godzinach wychowawczych, pedagogizacja rodziców. Indywidualne spotkania z pedagogiem.. Wykorzystanie wiedzy ze szkolenia „Jak pobudzić ucznia do aktywności na lekcjach?”. |
cały rok, wychowawcy, pedaagog |
Uczeń nie opuszcza zajęć szkolnych bez powodu, nabywa nawyku dyscypliny i odpowiedzialności za swoje czyny w szkole, później w pracy. |
|
13. a) Moje miejsce w rodzinie
b) Jak zapobiegać domowym konfliktom? |
Określenie cech dobrego syna, brata, córki, siostry, obowiązków domowych. Uwrażliwienie na współodpowiedzialność za poszczególnych członków rodziny. Rozmowy o uczuciach, nauka empatii rozpoznawania emocji. Analiza przyczyn błędów w odbiorze komunikatów nadawanych ruchem ciała i mimiką twarzy. |
Cykl lekcji wychowawczych dotyczących funkcjonowania rodziny ( w tym dyskusje, ankiety pytań otwartych) Spotkania z psychologiem lub pedagogiem. Wykorzystanie przez n-li wiedzy zdobytej na warsztatach umiejętności wychowawczych w ZCE w Szczecinie, w tym: metody dramy, ćwiczenia typu: „Co mówi twoja twarz?”. Scenariusz lekcji „Ja czuje , ty czujesz, on czuje - świat naszych uczuć”. Bieżący kontakt z rodzicami. |
Cały rok wychowawcy, pedagog, psycholog, nauczyciele religii. |
Uczeń potrafi zachować się w różnych sytuacjach rodzinnych, umie okazać szacunek osobom starszym. Potrafi zrozumieć i zaakceptować oczekiwania innych. Potrafi jasno wyrazić swoje prośby, sądy i oczekiwania. Staje się odpowiedzialny za swoje słowa i czyny, szanuje uczucia innych. |
|
14. Co jest dla mnie ważne, ważniejsze i najważniejsze czyli hierarchia wartości i rola autorytetów |
Uczenie weryfikacji celów w życiu na podstawie przykładów z literatury i wydarzeń życia współczesnego. Wyszukiwanie autorytetów w literaturze i życiu współczesnym. |
Lekcje wychowawcze tzw. autorskie, przygotowane przez uczniów, lekcje z prasą i z filmem dokumentalnym.
Spotkanie z człowiekiem, który osiągnął sukces. Analiza życia i pracy M. Skłodowskiej - Curie.
Włączamy się do akcji charytatywnych. |
cały rok, wychowawcy klas, nauczyciele innych przedmiotów. |
Uczeń rozumie pojęcia: etyka, moralność, autorytet. Zna system wartości, umie odróżnić prawdę od kłamstwa. Rozumie postawę konformistyczną i nonkonformistyczną. |
|
15. Planujemy swój czas pracy i wypoczynku. |
Nauka dobrej organizacji pracy w domu. Poznawanie i doskonalenie technik uczenia się , wyrabianie nawyku samodyscyplinowania. Rozpoznawanie własnych potrzeb i zainteresowań. |
Najlepsze metody uczenia się w domu - burza mózgów. Scenariusz lekcji wychowawczych „Czy warto przykładać się do nauki?”. Dyskusja - „Co zrobić, aby szkoła dała się lubić?”. |
styczeń, luty, wychowawcy. |
Uczeń potrafi zaplanować dzień tak, aby znaleźć czas na efektywną naukę, aktywny wypoczynek, rozwijanie swych zainteresowań. |
|
16.a) Przestrzegamy kulturalnego zachowania w szkole i poza szkołą |
Pernamentne przypominanie zasad kulturalnego zachowania w miejscach publicznych (kino, dyskoteka, teatr, szkoła, wystawa). Uświadomienie uczniom konieczności używania tzw. czarodziejskich słów oraz powitań w szkole i poza szkołą. Wpajanie szacunku dla starszych. Piętnowanie publicznego plucia i plugawego słownika. |
Realizacja na każdych zajęciach dydaktycznych celowa i okazjonalna. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za publiczne zachowanie naszych uczniów. |
Cały rok, nauczyciele i pracownicy szkoły. |
Uczeń wie jak należy się zachować i instytucjach publicznych. Zna moc słów: proszę , dziękuję, przepraszam i używa ich. Okazuje szacunek osobom dorosłym. Nie używa wulgaryzmów. |
|
17.Tolerancja- co znaczy być tolerancyjnym? |
Rozszerzanie znaczenia słowa „tolerancja” w kontekście intelektualnym, fizycznym i narodowym. Ocenianie zachowań nietolerancyjnych ich skutków w środowisku szkolnym, rodzinnym oraz historii państw i narodów. |
Dyskusja, interpretacja utworów literackich, filmowych, odgrywanie ról - drama, wykorzystanie aktualnej wiedzy z mediów. Mechanizmy powstawania agresji - prelekcja pracownika PPP |
Cały rok, wychowawcy, nauczyciele historii, j. polskiego, Wos, religii |
Uczeń potrafi krytycznie ustosunkować się do wzorców kreowanych przez media. Wie, że każdy ma prawo do własnych poglądów. Umie nazwać i zdefiniować pojęcie „tolerancja”. Jest tolerancyjny wobec tych, którzy są inni. |
|
Autorzy:
B.Masternak
S. Terelak.
B. Rolbiecka
1
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dariusz Głowacki Data wytworzenia:
22 cze 2005
Osoba dodająca informacje
Dariusz Głowacki Data publikacji:
22 cze 2005, godz. 14:23
Osoba aktualizująca informacje
Dariusz Głowacki Data aktualizacji:
22 cze 2005, godz. 14:23