Szkolny Program Profilaktyki Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach
Szkolny Program Profilaktyki Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach
Profilaktyka jest to jednoczesny proces wspomagania uczniów w radzeniu
sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu;
ograniczania i likwidowania czynników, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia oraz wzmacniania i inicjowania czynników, które sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu.
Prof. B. Gaś
Stopień zaawansowania problemów
W roku szkolnym 2001)2002 w dniach 4 i 5 grudnia uczniowie klas pierwszych wypełniali anonimowe ankiety dotyczące palenia papierosów.
Z 265 uczniów 59 zadeklarowało się jako palący. Jest to 22,2 %.
Pod koniec roku szkolnego w kwietniu badanie zostało rozszerzone o inne
substancje uzależniające i objęto wszystkie poziomy nauczania, w sumie 801 uczniów. Okazało się, że najpopularniejsze substancje uzależniające to alkohol
i nikotyna. 176 uczniów przyznaje się do palenia papierosów, co stanowi
21,97 % populacji szkolnej.
Dramatycznie wzrasta wraz z wiekiem spożycia alkoholu, i tak do picia
przyznaje się 325 uczniów, co stanowi 40,57 % ogółu młodzieży.
Przyznaje się do tego, chociaż mają świadomość zagrożenia uzależnieniem.
Wśród spożywanych alkoholi najpopularniejsze jest piwo - 321 uczniów
( 40,07 %).
Na pytanie, czy w twojej szkole zetknąłeś się z narkotykami 300 uczniów
opowiedziało się twierdząco, tj. 37,45 %.
Do ich zażywania przyznało się 47 uczniów czyli 5,87 %, w tym 15 osób
zażywa codziennie.
Najbardziej rozpowszechniona jest marihuana ( tzw. skun), później amfetamina,
ekstaza.
Bardzo niepokojące jest to, że aż 62 uczniów ( 7,74 %) wskazało, że gdyby mieli okazję, sięgnęliby po narkotyk.
W listopadzie 2002r. w całej szkole przeprowadzono ankietę z programem „SZKOŁA Z KLASĄ”. Miały one za zadanie pokazać jak jest postrzegana
szkoła w oczach uczniów. Jedno z pytań dotyczyło bezpieczeństwa. Otóż
okazało się że 524 uczniów na 660 badanych ( tj. 79,4 % ) nie czuje się w szkole bezpiecznie.
Badanie techniką niedokończonych zadań w klasie I c dokładnie ujawniło
czego uczniowie się boją ( z wyłączeniem złych ocen i klasówek), a tym
samym jakie zachowania agresywne występują w szkole.
Można je podzielić na agresję słowną: przeżywanie, wyśmiewanie, obgadywanie, przeklinanie, ubliżanie, fałszywe oskarżenia, groźby,
podnoszenie głosu; i agresję czynną: bicie po wszystkich częściach
ciała, szczególnie częste jest bicie po plecach, kopanie, szturchanie,
podstawianie nogi, poniewieranie, plucie, wymuszanie pieniędzy,
przemoc i ostatnio rzucanie petardami.
Powyższe zachowania agresywne potwierdzają uwagi nauczycieli zapisywane w dziennikach lekcyjnych, zeszytach wychowawców klasowych oraz zgłoszenia trafiające do pedagoga szkolnego, poszerzone o przypadki wandalizmu ( np. pisanie po ścianach, niszczenie ławek, blokowanie zamków w drzwiach).
Dlatego istnieje konieczność monitorowania szkoły za pomocą kamer.
Dużym problemem w szkole są wagary i spóźnienia. Dane z października 2002r.
Dochodzą do tego poważne kłopoty z nauką u około 50 uczniów.
Oddzielnym niepokojącym dylematem jest przypadek anoreksji, który wzmocnił czujność specjalistów szkolnych ( wychowawcy, psychologa, pedagogów,
pielęgniarki szkolnej).
Wszystkie wymienione tu negatywne zjawiska wskazują na potrzebę podjęcia
kompleksowych działań na rzecz poprawy wizerunku naszej szkoły.
Dlatego powstał ten program.
Adresat programu: młodzież gimnazjalna, nauczyciele, rodzice.
Cele programu.
Kształtowanie postaw sprzyjających podejmowaniu racjonalnych decyzji
związanych z używaniem środków odurzających poprzez:
dostarczanie wiedzy na temat uzależnień, wpływu alkoholu i narkotyków na zdrowie człowieka oraz na funkcjonowanie rodziny,
zmianę oczekiwań młodzieży związanych z piciem alkoholu,
używaniem narkotyków, stwarzanie alternatywnych możliwości organizacji i spędzania czasu wolnego przez uczniów,
kształcenie u młodzieży praktycznych umiejętności chronienia siebie przez uzależnieniem, w tym nauka niekonfliktowego odmawiania.
Prowadzenie działalności edukacyjnej wśród rodziców w zakresie
rozpoznawania zagrożeń i prowadzenie właściwych oddziaływań
wychowawczych.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia działań profilaktycznych
z młodzieżą gimnazjum.
Wyuczenie umiejętności eliminowania społecznie niepożądanych
zachowań, przede wszystkim agresji i przemocy.
Przewidywany efekt końcowy
Wzrost udziału młodzieży w tzw. zdrowych formach spędzania wolnego czasu. Uczniowie znają podstawowe zasady bezpieczeństwa i udzielania pierwszej
pomocy.
Uczniowie mają większą niż podstawowa wiedza na temat szkodliwości i niebezpieczeństw
jakie niesie ze sobą zażywanie narkotyków, palenie papierosów i picie alkoholu.
Uczniowie i ich rodzice wiedzą, gdzie szukać pomocy.
Uczniowie nie piją alkoholu na imprezach szkolnych ( np.: dyskoteka, wycieczka, biwak).
Wyeliminowanie palenia papierosów na terenie szkoły i w pobliżu szkoły.
Zdobycie przez uczniów umiejętności odmawiania.
Zwiększenie bezpieczeństwa uczniów w czasie przerw oraz zmniejszenie ilości zachowań agresywnych i niepożądanych.
Poprawa wyników w nauce i frekwencji. Mniej pieniędzy z budżetu szkolnego wydatkowanych na naprawę zniszczonego mienia szkolnego.
Ewaluacja
Dane liczbowe czerpane z ankiet przeprowadzonych na początku i na końcu
każdego roku szkolnego w celu uaktualnienia ilości uczniów palących papierosy,
eksperymentujących z narkotykami, pijących alkohol oraz ilości uczniów nie czujących się
w szkole bezpiecznie.
Sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań przez osoby odpowiedzialne.
Ilość zgłoszeń zjawisk negatywnych przez mieszkańców pobliskich ulic.
Systematyczne podliczanie godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień.
Rejestr zachowań agresywnych, niepożądanych ( dzienniki lekcyjne, pedagoga,
Psychologa, zeszyty wychowawcy klasowego).
Zbieranie danych od pielęgniarki szkolnej.
Zbieranie opinii uczniów, wszystkich pracowników szkoły i rodziców.
Termin realizacji programu
wrzesień 2002r. - czerwiec 2005r.
Osoby odpowiedzialne
Wnioski
Program nie jest sztywny i niezmienny. Na podstawie ewaluacji
będą wyciągane odpowiednie wnioski do pracy nad realizacja celów po to, aby osiągnąć
przewidywany efekt końcowy.
Sposoby realizacji
AUTORKA
Bożena Rolbiecka
Współautorzy:
Mariola Szwarc
Helena Nowak
Małgorzata Słomka - Bojko
Konsultacje: wychowawcy klas
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
za czniki Program Profilaktyki.rar (RAR, 14.10Kb) | 2005-06-23 09:21:14 | 323 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dariusz Głowacki Data wytworzenia:
23 cze 2005
Osoba dodająca informacje
Dariusz Głowacki Data publikacji:
23 cze 2005, godz. 09:21
Osoba aktualizująca informacje
Dariusz Głowacki Data aktualizacji:
23 cze 2005, godz. 09:21